m
Populaire berichten
Volg ons
Pagina’s
HomeGeen categorieCanon van Heino (20) De Rijksstraatweg – 1829

Canon van Heino (20) De Rijksstraatweg – 1829

Van kronkelige zandwegen naar rechte kunstwegen. Wie rond 1800 van Heino naar bijvoorbeeld Groningen wilde reizen, was al gauw elf uur onderweg. En als ’s winters de wegen door regen en sneeuw bijna onbegaanbaar waren geworden, kwamen daar nog vele uren bij. Door de aanleg van rijksstraatwegen en kunstwegen verbeterde deze situatie snel.

Rijkswegennet

De Rijksstraatweg die Heino met Zwolle en Hengelo verbond, was een hele verbetering voor handelaren en boeren. Na 1814 werd de aanleg van wegen een verantwoordelijkheid van het Rijk. Tot die tijd werd dit overgelaten aan het provinciaal of lokaal bestuur. Zo kwam het dat Heino tussen 1829 en 1835 ongevraagd, maar vermoedelijk met grote instemming, een Rijksstraatweg kreeg.

Wat krom was werd recht

Deze weg tussen Zwolle en Raalte is een voorbeeld van een recht door de landerijen aangelegde weg. Een deel van de weg liep over een oud tracé. In de buurt van ’t Relaer werden de bochten rechtgetrokken. Het gedeelte tussen Wijthmen en de Zandsteeg (nu Zuthemerweg) was nieuw. Langs landgoed den Alerdinck werd op kosten van B.J. van Sonsbeeck de nieuwe weg opgehoogd met het zand uit de Nieuwe Kolkwetering. Daardoor kon dit deel van de weg als zeedijk dienen ter bescherming van zijn landgoed. De stenen van de Rijksstraatweg moesten over een vrij grote afstand met paard- en wagen aangevoerd worden.

Kunstwegen ook in Heino

De verbetering moet voor iedereen snel duidelijk zijn geweest. Rechte, verharde wegen verkortten de reistijd aanmerkelijk. De Rijksstraatweg smaakte naar meer. Op initiatief van landgoedbezitters en een aantal grotere boeren werden in de jaren daarna meerdere verharde wegen bij Heino aangelegd. Ze werden kunstwegen genoemd ter onderscheid van de vroegere zandwegen. De verharding van die wegen bestond meestal uit een ondergrond van brik, dat wil zeggen basalt, puin of steenslag. Daarover werd een laag grind gelegd, later ook bitumen.

Met de komst van de kunstwegen verdwijnen de zandwegen

Morgen: De bomenplanter van Heino – 1838

Bron: Vereniging voor Heemkunde ‘Omheining’  www.historischeverenigingheino.nl

Beoordeel dit artikel: